Frida Åsbergs Blogg

Lite information om yrket låssmed.

Publicerad 2012-09-07 13:43:11 i MoneyMonkey,

Visste du att..
Mekaniska lås har sedan de uppfanns alltid följts av personer som velat öppna dem. Oftast har det handlat om tjuvar men inte sällan råkar den rättmätige ägaren ut för att nyckeln försvinner och denne behöver då hjälp av någon kunnig. Allt eftersom fler och fler lås börjar användas blev behovet större och det fanns plats för en yrkesgrupp som låssmeder...
    
Låssmed är ett yrke inom service där man tillverkar låscylindrar, kopierar nycklar, monterar lås och hjälper till när personer tappat sina nycklar och inte kommer in och mycket annat.

Visste du att yrket låssmed är utvecklingsgren ur skråyrket klensmide?

  

Att jobba som låssmed är ett rörligt och serviceinriktat jobb som kräver att du har datavana och kunskap om elektriska lås, larm och säkerhetslösningar.

Låssmeden jobbar med installation och service av lås och säkerhetssystem för privatpersoner och företag.
Man bör vara nyfiken, noggrann och social för att passa in i yrket.
 
En vanlig låsenhet består av låshus, slutbleck, cylinder samt dörrförstärkningsbehör.
 
Elektromekaniska låssystem finns i de två varianterna nedan. Båda systemen har förutom den mekaniska kombinationen också en elektronisk kod. Detta ger flexibla låssystem med bestående säkerhet eftersom det är möjligt att spärra borttappade nycklar.
 
Kodlås är en serie kompaktkodlås med enkelt montage som ger möjlighet  att styra tillträde, utan komplicerad nyckelhantering, till lokaler som inte kräver högsta säkerhet.
Exempel på sådana lokaler är omklädningsrum, interna förråd och entréer i flerbostadshus.
 
Ellås har ett stort användningsområde, från lätta innerdörrar till tunga ytterdörrar där en snabb låsfuktion är ett krav. Med ellås erhålls en fjärrstyrd daglåsning där den beprövade mekaniska säkerheten inte går förlorad.
Ett ellås kan användas tillsammans med de flesta styrfunktioner på marknaden exempelvis passersystem, kopplingsur och kodlås.
---
 
en bra låssmed i Danderyd

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida "Frideli"

Bosatt i en byhåla utanför Umeå centrum, bor med två katter och pojkvän i en 84 kvadratmeters lägenhet. Med vänner i både utlandet och Sverige som står mig så nära så tar jag mig genom dagen. Jag jobbar på mina personliga problem och svårigheter som ex. mitt temperament, eventuella dyslexi och mitt dåliga minne. Jag fotograferar, Instagrammar och Facebookar och allt där emellan Blocket:ar, eller vad ni vill kalladet, för att hitta en mysig medryttarhäst i vårat vackra Norrland! Välkommen till min sida!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela