Frida Åsbergs Blogg

GI-metoden?

Publicerad 2012-09-08 02:02:13 i MoneyMonkey,

 
Visste ni att man kan gå ner massa kilon i vikt trots att man äter som vanligt och rör sig som vanligt? Det kan man!
Det finns en metod som kallas GI-metoden eller GI-hälsa, en metod som folk börjat använda mer och mer med tiden som gått till att börja banta.
Från början var GI ett sätt att bedöma hur kroppena blodsockernivåer reagerar på det vi äter. Det är utarbetar som ett hjälpmedel vid diabetesbehandling inom vården, egentligen inte som en dietmetod. Friska människor behöver egentligen inte hålla koll på blodets nivåer av insulin, eftersom man inte är sjuk och kroppen tar hand om det helt själv. För låga halter av insulin innebär förlust av muskelprotein, vilket inte alls är bra.
 
Idag så förbiser människor denna viktiga information, eller så känner de inte till den bara!
Idag anser människor GI som en bantningsmetod, som FAKTISKT fungerar! Och det är en väldigt välsmakande diet, jag som har provat på den själv.
 
Första gången jag provade GI-metoden var för några år sedan när min brors fru använde GI för att gå ner i vikt efter en graviditet. Jag bodde hemma hos dem ungefär två, kanske tre veckor under ett vinterlov och åt lunch med henne varje dag då hon kom hem från jobbet. Under dagarna var jag ensam hemma och såg efter djuren och om något av barnen var hemma och var sjuk.
Med tanke på att hon gick på diet och det bara var vi två hemma vid lunch åt jag samma mat som hon med tanke på att det är ganska onödigt att tillaga två maträtter när det finns en som funkar bra och är väldigt god. Så vi åt våran gemensamma GI-lunch och tittade på Scrubs vid lunch varje dag. Det var jättetrevligt.
 
Andra gången jag provade GI var när mamma ville gå ner i vikt och tog då hjälp av samma diet som min svägerska använt sig av. Jag stöttade mamma genom dieten i åtminstone två veckor, sen började jag tänka "nej men jag behöver inte banta egentligen, jag saknar allt det där andra, goda..." så jag avbröt min diet medan mamma fortsatte sin. Kommer dock inte ihåg hur länge hon klarade sig innan hon föll tillbaks i gamla vanor.
 
Däremot, att prova på att bara äta GI-mat väldigt inspererande och man får nya idéer till nya, nyttiga maträtter!
Jag rekomenderar GI för dig som vill gå ner i vikt, men glöm dock inte att det inte var en bantningsmetod från början ;)
  
  
mer om GI här

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Frida "Frideli"

Bosatt i en byhåla utanför Umeå centrum, bor med två katter och pojkvän i en 84 kvadratmeters lägenhet. Med vänner i både utlandet och Sverige som står mig så nära så tar jag mig genom dagen. Jag jobbar på mina personliga problem och svårigheter som ex. mitt temperament, eventuella dyslexi och mitt dåliga minne. Jag fotograferar, Instagrammar och Facebookar och allt där emellan Blocket:ar, eller vad ni vill kalladet, för att hitta en mysig medryttarhäst i vårat vackra Norrland! Välkommen till min sida!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela